Kunstmatig licht is niet sexy. Of
inspirerend. Het is er gewoon. Net zo vanzelfsprekend als de zon onze huizen,
straten, rivieren en parken verlicht, schakelen we lampen in onze huizen,
kantoren, garages of fabrieken aan. Licht is niet zorgwekkend duur en it does the trick. Toch? Tel daarbij op
dat onze smartphones altijd oplichten en we omringd zijn door prioriteiten. We
gaan niet over licht nadenken. Soms niet hoeven nadenken, is nou juist zo
prettig.
Ik vind niet nadenken of de afwezigheid van iets ‘moeten’, ook fijn. Tegelijkertijd is dat wel de reden waarom de transitie naar schoon en goedkoper licht langzaam verloopt. Het Nederlandse bedrijfsleven zou jaarlijks 1,3 miljard euro aan elektriciteit kunnen besparen. Daar hoeven ze NIETS voor te doen. In de opwekking van die elektriciteit wordt dan ook nog eens 6 miljoen ton CO2 minder uitgestoten. Vanwege hergebruik of recycling van de armaturen zou daarnaast ongeveer 40 duizend ton aluminium worden bespaard. Echt. Ik zie alleen maar plussen.
Waarom zien we die niet allemaal? Wat
vertraagt? Te hoge fragmentatie van de voordelen? Gewoon ‘geen zin’ om het uit
te zoeken? Heus, de ‘een betere wereld
begint bij jezelf’ slogan jeukt ook lichtelijk bij mij. De slogan heeft
iets vervelends, omdat het me vertelt dat ik kennelijk op dit moment iets niet goed
doe. En ik wil helemaal niet horen dat ik in de loop van de tijd vanwege
technische uitvindingen en slimme betaalconstructies tot een dief van mijn
portemonnee en de natuur ben verworden. Dat lokt weer allerlei nieuwe to do's uit. Ik wil me gewoon goed voelen. Dus de urgente
to-do’s afvinken en tussendoor even
op internet kijken wat er allemaal
in de wereld aan het gebeuren is.
De
grote wisseltruc
De truc is om die slogan aan de kant te
zetten en te vervangen voor niets doen.
Heel vaak hoef je juist niets te doen om beter of slimmer te handelen. In
zakelijke termen heet dat ook wel outsourcing.
Bij LED Lease hebben we het pad naar schoon licht zo simpel mogelijk ingericht,
zodat we gemakkelijk die transitie naar schoner en goedkoper licht
inzetten. Wij rekenen, testen, installeren, betalen en lopen het risico. Een bedrijf
gaat zonder investering, euro’s en CO2 besparen en behoudt hetzelfde licht.
Daarmee hoeft licht binnen bedrijven dus niet tot een nieuwe prioriteit te verworden. Grootse stappen hoeven ook niet worden gezet. Dat doen wij, samen met onze financiële partner Skagen (van ecologisch wasmiddelmerk Ecover). Oké, wat betreft bovenstaande slogan zit er misschien iets van waarheid in de
zinsnede ‘begint bij jezelf': namelijk het vinden van 5 minuten om de telefoon
op te pakken. Daarmee geef je de transitie tezamen met je portemonnee een enorme zet. Dan kan je de overige 23
uur en 55 minuten aan je prioriteiten besteden. Of aan surfen op het internet.
Of aan helemaal niet nadenken. Als dat niet goed doet voelen, dan weet ik het niet meer..
No comments:
Post a Comment