Pages

04 July 2013

Eerste lichtleverancier ter wereld of zoveelste LED lampenverkoper?

Hoe ik bij LED Lease terecht kwam

'We deliver light'
schetsten de oprichters van LED Lease mij tijdens het sollicitatiegesprek. Als ex-strategisch consultant, op het gebied van duurzame technologie, zat ik meteen op het puntje van mijn stoel.
'Oké, licht. Jullie heten LED Lease. Dus jullie leveren licht in de vorm van LED-lampen?'
'Nee, geen lampen, maar licht.' herhaalden de mannen vol trots.

De heren van LED Lease doelden op 'lichturen', ook wel pay-per-lux of Light as a Service genoemd. Dat hoopte ik al een beetje, want ik moet toegeven dat het idee van lampen niet hetgeen was dat mij wild van enthousiasme deed worden. No offence, er is niets mis met lampen, maar het was als jong meisje niet mijn droom om later lampenverkoper te worden.

Pay per lux
'Geen lampen, maar licht? Lichturen? Light as a service? Leg uit..' zul je nu misschien denken. Grote kans dat je er al iets over hebt gehoord, want het is inmiddels een hot topic: de circulaire economie. Volgens wetenschappers, politici en de grotere adviesbureaus zullen we ons daartoe in de nabije toekomst bewegen. In een circulaire economie zullen we niet langer met z'n allen tig producten verbruiken en weggooien, maar gaan we gebruik maken van de dienst van het product. Waarom de wasmachine bezitten, als het je gaat om het hebben van schone kleren? Waarom de lamp bezitten, als het je gaat om in een zo geschikt mogelijk verlichte ruimte te verkeren? Wanneer we ons vertrouwen met bezit leren om te zetten in het vertrouwd raken met gebruik, kunnen producten opnieuw worden ingezet, in plaats van dat deze op de vuilnisbelt belanden.

Voorlopers 
Maar voordat we ergens vertrouwd mee kunnen raken, zullen er eerst bedrijven moeten komen die bepaalde producten voor diensten gaan vervangen. Dat is nieuw. En dus eng. Daarin zat hem dan ook het puntje van mijn stoel. Bij LED Lease is de circulaire economie geen concept, maar al meer dan drie jaar werkelijkheid. Zij is de eerste ter wereld die in staat is om grootverbruikers daadwerkelijk lichturen aan te bieden via het Light as a Service-concept. De lampen, met een Cradle to Cradle certificering, zijn daar een onderdeel van. Naast hoogwaardige en efficiënte LED-verlichting is sprake van intelligente sensoren en besturingen. En monitoring van het energieverbruik, om de beoogde besparingen en lichtprestaties te garanderen.
Het leveren van licht behelst een propositie die nog onbekend is in de verlichtingswereld. 'Ja kom nou, Philips...' sta je misschien op het punt tegen te werpen. Ja. En toch ook, nee. Lampen, die kan men zeker leveren. LED-lampen, T5 solutions, hallogeenspotjes. En zonder lampen, geen licht. Maar met lampen alleen, ben je er ook nog niet. Lampen hebben onderhoud en energie nodig. En van die laatste twee het liefst zo weinig mogelijk, want dat maakt hetzelfde licht duurzamer en goedkoper.

Kostenplaatje
'En wat kosten die lichturen dan wel niet allemaal? We leven in een economie, niet in de Efteling..!' Nee, we dwarrelen hier zeker niet rond in ons eigen groene sprookjesbos. Duurzaam is leuk en aardig, maar het is te vaak aangehaald als een vage, idealistische term. Duurzaam is realistisch, als het daadwerkelijk werkt én niets kost. Of nog beter: als het werkt en geld oplevert. En dat laatste garandeert LED Lease de gebruiker.

Inmiddels werk ik voor LED Lease. Ben ik dan toch lampenverkoper geworden? Ja, een beetje wel. Maar ik zou mezelf ook gerust sommige dagen als duurzame lichtprinses kunnen bestempelen. Het is maar wat je ervan wil maken. Wat vaststaat, is dat LED Lease en haar lichtverbruikers in de laatste 18 maanden 5 miljoen kg CO2 wisten te besparen. Dat staat gelijk aan een jaarlijkse 1600 auto's of evenredig aan de groei van een bos met 400.000 bomen.

Ik mag LED Lease dan wel aanprijzen als duurzame en economisch efficiente lichtpionier, maar is dat niet als de slager die zijn eigen vlees keurt? Daar zit wat in. Dus voor hen, die niet op mijn groene ogen durven te vertrouwen: Parkeerbeheer Roosendaal heeft recentelijk ingenieursbureau Grontmij ingehuurd om een keuze te maken uit de vele mogelijkheden – van lampenverkopers tot LED Lease. Het bureau deed een zeer grondig opgezet onderzoek van de kwaliteit, de prijzen, het energieverbruik en de deskundigheid van LED Lease, Philips en enkele andere partijen. LED Lease kwam er als beste uit.

No comments:

Post a Comment