Er zijn diverse rekenmodellen om een 'Total Cost of Ownership (TCO)-berekening' te maken voor led-verlichting in parkeergarages. Gijs de Rooij, algemeen directeur van LED Lease & Finance, heeft voor u de belangrijkste vragen op een rij gezet, voorzien van ervaringstips en veel gemaakte fouten:
1. Maak je werkelijke huidige branduren inzichtelijk. Dit is namelijk de belangrijkste ‘driver’ van je huidige kosten voor elektriciteit en vervanging van lampen.
2. Bepaal het huidige verbruik van de verlichting, inclusief verbruik van de voorschakelapparatuur (VSA). Vooral als er nog een magnetische / conventionele VSA wordt gebruikt loopt dat bij een 58 watt buis op naar 66 tot soms 80 watt per buis.
3. Informeer naar de daadwerkelijk gegarandeerde levensduur van de led producten en niet de geschatte. Schatten kan iedereen, garanderen bijna niemand. De werkelijke levensduur bepaalt je afschrijvingen. Deze is afhankelijk van de kwaliteit van componenten, het gebruik van dimmers en het ontwerp van de led lamp.
4. Kijk naar de lumen / watt verhouding. De ene led lamp is de andere niet, er zijn torenhoge verschillen in efficiëntie. Een TL geeft 45 – 55 bruikbare lumen / watt, een goed led armatuur moet tenminste 84 effectieve lumen / watt of meer geven.
5. Bereken je werkelijke incrementele elektriciteitskosten per kWh. Omdat het om meerkosten gaat, moet je niet de gemiddelde kosten maar alleen de variabele kosten meenemen.
6. De belangrijkste kosten van verlichting in een parkeergarage zijn elektriciteit, onderhoud en vervangingskosten, in die volgorde. Als dat in de TCO berekening anders is, moet je nog eens je aannames nakijken. Bij led worden afschrijvingen vaak een aanzienlijk deel van de (lagere) totale kosten.
7. Vraag naar documentatie, bijvoorbeeld LM 79 en 80 metingen, VDE, Kema of TüV certificeringen, Dekra, of in ieder geval een meting met behulp van een Goniospectrafotometer.
8. Als iemand zegt dat hij zijn eigen fabriek in Azië heeft, vraag dan eens waar precies, waarom eigenlijk en hoe zijn kwaliteitsmanager heet. Zelfs vooraanstaande leveranciers hebben in Azië nauwelijks eigen fabrieken, dus als iemand daarover bluft, kan je ook je vraagtekens zetten bij zijn beweringen over de prestaties van zijn lampen.
Bron: www.parkeer24.nl
No comments:
Post a Comment